Wat kenmerkt een goede infographic?

Every Picture tells a story

De wijze waarop wij informatie tot ons nemen is in de afgelopen jaren sterk veranderd. We willen geen teksten meer met een enkele foto, we willen animaties, visuals, video’s, oftewel interactieve content. Informatie moeten we kunnen scannen: snel, begrijpbaar, informatief en fun. Voordeel van deze vorm van communiceren is dat het makkelijk viraal te maken is, dat wil zeggen we kunnen het makkelijk delen en verspreiden. Op dit moment zien we zogenaamde infographics in vele vormen en maten langskomen en ik ben benieuwd naar de parels in deze overvloed. Wanneer wordt een infographic viraal? En waar moet het aan voldoen om je boodschap goed over te brengen aan je ontvanger?

Ik bezocht het congres van Hogeschool Utrecht: ‘Every picture makes a story’, dat werd georganiseerd in het kader van hun lopende (onderzoeks)project ‘Every picture’. Opvallend vond ik de aanwezigheid van vele journalisten, die duidelijk ervaren dat hun vak is veranderd en andere eisen worden gesteld aan hun kennis en kunde. Daarnaast waren vele studenten van de Minor aanwezig, want ja, de HU geeft tegenwoordig les in het maken van infographics.Niet elke visual vertelt een verhaal, maar een goede visualisatie vertelt de kenmerken van een verhaal.”

Wat kenmerkt een goede infographic

Een goede infographic kenmerkt zich met name door een goed verhaal met een kop en een staart. Dit betekent dat er hiërarchie zit in de informatie; er sprake moet zijn van spanning; en de kenmerken van een verhaal (plaats, tijd en handeling) moeten terug komen in de infographic. Als voorbeeld werd een lijn van een hartslag getoond.Hart_Vaten_Hartslag2_196HartBij welk plaatje zit voor jou een verhaal? De eerste met een regelmatige hartslag of de tweede met een waarschijnlijke andere afloop? Ik vond het bijzonder te ontdekken tijdens deze ochtend, wat je met een lijn kunt vertellen. De sprekers legden de nadruk op een groot verschil tussen decoreren en informeren. Niet elke visual vertelt een verhaal, maar een goede visualisatie vertelt de kenmerken van een verhaal. Alles wat je gebruikt aan visueel materiaal moet functioneel zijn voor het verhaal, dat je wilt vertellen. Zorg hierbij voor de juiste visuals, bij de juiste content. Data visuals kunnen meerdere doelen dienen, denk aan analyse, onderzoek, mededeling en waar ik het nu over heb, het vertellen van een verhaal. Je moet nadenken over het type visual, dat het beste jouw verhaal vertelt. Het gebruik van zogenaamde pie charts werd door Susanne Tak van TNO afgeraden. Het schijnt voor onze hersenen moeilijk te zijn om de grootte van een oppervlakte te onderscheiden. Dit betekent dat we vaak toch weer waarden gaan vermelden in de pie chart, en tsja waarom heb je dan een visual? In dat geval kun je veel beter gebruik maken van bijvoorbeeld staafdiagrammen en deze in volgorde van grootte plaatsen. Op deze wijze help je de ontvanger van je boodschap en wordt het eerder bekeken en opgenomen.[/vc_column_text]][t]pie2

Voorwaarden goede infographic

Resumerend zijn de voorwaarden voor een goede infographic:

      • Hiërarchie in informatie;
      • Neem je lezer mee in je verhaal, zorg voor een kop en een staart;
      • Maak alleen gebruik van functionele beelden;
      • Zorg voor een organisch proces;
      • Maak het begrijpbaar voor iedereen.

Hoe maak je een infographic?

Voor het maken van een infographic moet je antwoord geven op een viertal vragen; wat, hoe, waarom en wie? De belangrijkste vraag is: Wat wil je vertellen en waarom?
Een infographic kan een aantal doelen dienen: informeren, instrueren, inzicht geven, overtuigen en vermaken. Ieder doel leidt tot een andere vormgeving van je infographic. Je volgt een aantal stappen.

      1. Allereerst bepaal je het type gegevens dat je wilt gebruiken, zijn dit kwantitatieve of kwalitatieve gegevens of een combinatie van beiden?
      2. Denk na over het soort informatie, dat je wilt verstrekken: de eigenschappen van dingen (hoeveel, hoe groot, waar, wanneer); de relaties (tijd, ruimte, correlatie); en het plot (zoektocht, avontuur).
      3. Bepaal het perspectief van je verhaal: is dit de maker, de gebruiker of is er sprake van interactie?
      4. Bepaal vervolgens een structuur waarin je het wilt vertellen: is het lineair, in blokken of willekeurig?
      5. Kies tenslotte je presentatievorm. Dit kan zijn: een illustratie, een poster, een schema, grafiek, slideshow of animatie.

Het komt er op neer, dat je heel doelmatig en gestructureerd bepaalt wat je wilt zeggen, waarom je dit zegt, hoe je het gaat zeggen en tegen wie je het zegt. Dit zal leiden tot een goede infographic.

Tot slot, wil ik je dit filmpje van Hans Rosling (via BBC Four) niet onthouden. Hij vertelt op een inspirerende wijze over de ontwikkeling van ons inkomen in de afgelopen 200 jaar in 4 minuten. Een geweldig voorbeeld, hoe visuals een verhaal kunnen vertellen. 

Er is tevens net een blog verschenen op de site van Frankwatching. In deze blog wordt ook ingegaan op de sites die je kunt gebruiken om je visuals voor je infographic te ontwerpen. Het verslag van het congres kun je vinden op de site van Every Picture.

Veel succes met het maken van een eigen infographic!

Mariël