Scoren in Google

Hoger scoren in Google. Welke ondernemer wil dit niet? Ondanks dat ik zelf juist wel de tiende of twintigste pagina bekijk, is bekend dat het merendeel van de zoekers stopt na een paar pagina’s met opties. Hoe val je op in de grote oceaan? Dit kan op vele manieren.

 

Internet Marketing

Niet zo lang geleden heb ik een internet marketing summit van Eelco de Boer en Tonny Loorbach gevolgd. Beiden bedreven in internet marketing. In één weekend maak je kennis met hun eigen software, ontvang je tips om volgers op te bouwen en je sales flow vorm te geven. Ik heb zelf niet hun winstmodel gekocht, maar werk met Optimize Press. Een goedkoper alternatief, waarin ook sales, launch en squeeze pages zijn geautomatiseerd. Een aantal tips van hun heb ik zelf aan mijn WordPress site CreativeMV toegevoegd en wil ik graag met je delen, zodat jij het ook kan toepassen als je dat wilt.

 

Tips om gezien te worden

Er zijn een aantal zaken die je makkelijk kunt realiseren, waardoor je sneller en belangrijker wordt gevonden in en door Google. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je weergave in Google wordt weergegeven samen met je avatar en een korte beschrijving van wie jij bent. Ik zet de stappen voor je op een rijtje.

  • Maak een Google plus account aan en plaats al je berichten ook bij de bijdragen op je profiel.
  • Gravatar is een gratis mogelijkheid om een avatar aan te maken. Een foto, die je volgt van site tot site. In reacties op artikelen, maar ook in koppeling met je author bio in WordPress. De foto en je account zijn gekoppeld aan je opgegeven mailadres, dus daar moet je wel even op letten.
  • In WordPress kun je vervolgens bij gebruikers je eigen profiel, bio vullen. Hierin kun je aangeven dat je Gravatar als avatar voor je berichten wilt gebruiken.
  • Ik gebruik de plugin WP Biographia om onder elk bericht een kort profiel van mijzelf weer te geven. Een voorbeeld in een van mijn berichten.
  • Creëer tags om je pagina’s en berichten voor Google te categoriseren.
  • Maak gebruik van een SEO programma, zoals SEO door Yoast of All in One SEO pack om je site te optimaliseren.
  • Wil je een meescrollende social share bar aan de zijkant van je site, dan raad ik je de plugin van Slick social share buttons aan. Je kunt het aanpassen naar je eigen voorkeuren. Om onderaan je berichten te delen, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de plugin Share Buttons by Lockerz / AddToAny. Strak vormgegeven social media buttons in je sidebar om je te volgen, kun je verkrijgen via de plugin Subscribe / Connect / Follow Widget.
  • Gerelateerde artikelen onderaan je blog zijn interne links naar andere artikelen op je site. Dit kun je automatiseren via de plugin YARPP.
  • Rich snippets zijn kleine stukjes informatie die je meegeeft aan je site, pagina of bericht. Denk hierbij een de sterrenrating bij een restaurant, een actie of je foto met je profiel. De informatie in html die je in je site plaatst, kun je op deze site vinden.
  • Wil je de mogelijkheid aanbieden om op je blog te reageren via Facebook, dan kun je gemakkelijk de code plakken van de Facebook social plugin. In Optimize press is dit reeds als keuzemogelijkheid opgenomen.
  • Via betaal sociaal kun je je product verkopen voor een tweet. Handig om snel bekendheid te genereren.
  • Veel externe en interne links helpen.
  • De titel van je pagina is belangrijk. Gebruik van lidwoorden is zonde.
  • Zorg dat je plaatjes de juiste titel hebben, ook daarmee kun je jezelf verkopen.
  • Geef een no follow aan voor je contactpagina.

 

Internet marketing tips

Als je op internet marketing gaat zoeken, vind je ontzettend veel informatie. Vaak lijken de suggesties op elkaar, maar ik heb er wel van geleerd. Met name het meenemen en interesseren van je bezoeker voor je product. Vertel vanuit je eigen ervaring, wat je ermee hebt bereikt of kan bereiken, de voordelen, de urgentie en wat het jouw klant gaat opleveren. Dit is wat ik heb opgepikt.

  • Zorg voor een concreet product (klinkt simpel, is het toch niet altijd).
  • Bouw aan een mailinglijst. Geef iets weg (e-book, tips etc. ) in ruil voor adresgegevens en/of abonnement op nieuwsbrief. Laat je inschrijver het downloaden op een bedankpagina, en geef aan dat ze hun inschrijving nog even moeten bevestigen (bevestigen is tegenwoordig verplicht).
  • Laat regelmatig van je horen. Zet een digitaal proces op, waardoor je het contact onderhoudt met je klant. Dit houdt in dat je een regelmatig een mail verstuurd, met je nieuwsbrief, een tip, actie of nieuw product.
  • Maak gebruik van upsales. “Dit heb je bij mij gekocht, heb je hier ook interesse in?”
  • Creëer weinig stappen om iets te kopen.
  • Zorg voor zo weinig mogelijk (sub)menuknoppen, gebruik liever interne links, zo stuur je de klant sneller de juiste kant op.
  • Schrijf een e-book. Hierbij moest ik soms wel lachen. Het lijkt of iedereen schrijft en dus blijft. Maar een goed product en verhaal verkoopt altijd. Het is een manier om je te profileren en ook als expert neer te zetten.
  • Zet jouw of het (sociale) netwerk in. Vraag of je kan bijdragen aan een nieuwsbrief van een ander, of maak gebruik van affiliates, dit zijn anderen die tegen een vergoeding (percentage) jouw product of dienst verkopen.
  • Een roodgekleurde titel is een bewezen kleur, dat verkoopt.
  • Je prijs laten eindigen met een 7, schijnt beter te verkopen dan met een 9, dus €97,- in plaats van €99,- of €17,97 in plaats van €17,99.
  • Formuleer je tekst vanuit de tweede persoon (je/jij/u) en niet vanuit de eerste persoon (ik/wij).

 

Sites van specialisten op dit gebied (die ik handig vond) om te bezoeken:
Internet Marketing Universiteit van Tonny Loorbach
FMK Project van Sabriye Dubrie
Internet Miljonair van Mitchel van Duuren

Ik ben er nog lang niet, het is en blijft work in progress. Maar ik vind het zelf leuk om uit te zoeken en te doen. Het kost zeker tijd, maar ik hoop jou te helpen door mijn ervaringen en links naar handige sites en plugins hier te delen. Heb je vragen over hoe ik dingen heb gedaan of andere tips, ik hoor het graag.
Veel succes met scoren in Google!