Zoekmachines als Google veranderen voortdurend hun algoritmes om de resultaten van hun zoekmachines zo zuiver mogelijk te houden. De veranderingen van Google’s algoritmes krijgen bij iedere update een nieuwe naam. Na Panda, Penguin, hebben we nu Balrog, geinspireerd op een mythische figuur. Goede content wordt steeds belangrijker, trucjes werken echt niet meer. Zoekmachines worden steeds slimmer en een juiste combinatie van SEO, PR en Social is van belang. Diverse sociale signalen worden meegenomen in de ranking van de resultaten. Het is aan jou, om te zorgen dat je vindbaar blijft, ook bij deze wijzigingen. Wat kun je doen? Ik zet de veranderingen voor je op een rij en geef je tips voor de nieuwe SEO.
Tips voor je SEO 2013
- Kwalitatieve content scoort. Google beschouwt slecht webcontent als: content alleen geschreven voor zoekmachines, slechte grammatica, dubbele content of omslachtig geschreven content. Authenticiteit en betrouwbaarheid zijn essentieel.
- Zoals in mijn eerdere blog geschreven, zorg voor een Google+ pagina voor je bedrijf. Dit is nu een voorwaarde.
- Zorg voor links en een informatiestroom tussen je blog of site en de diverse social media platforms als Twitter, Google+ en Facebook.
- Universal of blended search, oftewel zoekmachines zoeken naar resultaten op keywords in de diverse media. Denk hierbij naast tekst aan afbeeldingen, video, maps. Zorg voor de juiste keywords als je deze media koppelt aan jouw bedrijf en zorg dat je zichtbaar bent op de diverse media.
- De schrijver (author) van content en bijdrager aan de site heeft nu een belangrijke positie gekregen.
- Zorg voor social ‘votes’ als likes, tweets, +1’s, pins, dit geeft de belangrijkheid en autoriteit van je content en jou als ‘author’ aan.
- Toevoegen van Rich Snippets aan je site (zie tevens mijn vorige blog), staat nu ook in de top 3, naast Google+ en authorship voor bepaling van je positie. Speciale aandacht voor de snippet rel=”publisher”, deze snippet verbindt de pagina met verschillende authors. Als zijj schrijven voor diverse sites, dan heeft hun author rank invloed op de publisher rank, de ranking van je website dus. Rel=”author en re=”publisher” zijn verbonden met de profielen in Google. Voor informatie van Google over Rich snippets, klik hier.
- Zorg voor een koppeling van je social media profielen en links met Google+ profiel.
- Zorg voor een lokale profilering. Google wil zo optimaal mogelijk zijn klant bedienen, met op maat content. De gedachte is dat dit kan met links naar bedrijven uit de buurt van jouw klant. Dit kan op nationaal en lokaal niveau. Google Places is hiervoor bedoeld.
- Vereiste nu is ook dat je site goed bereikbaar is via mobiele apparatuur. Google Now speelt hierop in. Je krijgt als klant direct informatie over restaurants in de buurt, evenementen, reistips, nieuws etc.
- Nieuwe URL’s kun je doorgeven aan Google om geindexeerd te worden, klik hier. Houd tevens je berichten in de gaten via de webmaster tool van Google. Je author statistieken vind je hier ook. Dit wordt dus steeds belangrijker om in de gaten te houden.
- Kijk eens op de tips van Google zelf, klik hier en hun filosofie.
SERP
Je kunt op diverse sites (gratis) checken waar je staat in de ranking via SERP, Search Engine Results Page, dit zijn de webpagina’s die verschijnen bij bepaalde ‘keywords’, oftewel zoektermen die worden ingegeven. Daar doe je het eigenlijk allemaal voor, vindbaar zijn voor je klant.
Veel succes ermee! Heb je een WordPress site? Lees dan ook mijn eerdere blog over optimalisering van je website voor Google.
Groeten,